Läxor och tvättning

Idag har jag putsat några fönster. Men det gick ju så där. Jag kan verkligen inte putsa fönster, så jag får göra om det ingen någon gång i framtiden.

Men något jag kan så är det tvätta mina kläder. Idag Blev det 6 maskiner. Fast några plagg blev jag ju tvungen att tvätta var för sig. Men min pyjamas är ren igen jippi. Älskar min sidenpyjamas.

Nu sitter jag med läxorna. Vi fick ännu mer läxor i demens. Jag som tycker att vi har nog i det redan.
Har även skrivit tre punkter från föreläsningen som Yvonne från PKC/LAH hade för oss. Hon pratade om kommunikation och bemötande i livets slutskede. Jag får nog säga att hon är den bästa föreläsare jag har hört än så länge. Hon har varit innan och pratat allmänt om LAH. Så kommer hon måndagen vecka 21 och pratar om smärta och smärtlindring.
Förra gången hon var hos oss fick vi ett litet häfte om palliativ vård. Väldigt fint häfte. Så är det två dikter på baksidan. Men det är bara den första som är fin.


"Du betyder något för att du är du.
 Du betyder något till det sista ögonblicket i ditt liv.
 Och vi ska göra allt vi kan för att inte bara hjälpa dig att dö i frid,
 utan även leva tills du dör"
                                                                      (Cicely Saunders)

"Palliativ vård tillägnas dem med diagnostiserad sjukdom
 och med kliniska tecken på att sjukdomen är aktiv,
 fortskridande och i ett avancerat stadium,
 så att döden är oundviklig inom en överskådlig framtid"

                                                                       (Doyle et al.)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0