Jävla Linda (that's right you heard me)

Jag kan inte motstå tester. Jag tycker det är roligt, beroende på vad resultatet blir förstås.
Hon hade ett test på sin blogg om vilken historisk person man är. Finns ju många roliga människor som man skulle vilja vara som exempel Marilyn Monroe, Marie-Antoinette och Zarah Leander.

Vad blev jag då?

Jo, jag blev Maria Magdalena. Va fan!?!?!?

Maria från Ma´gdala, Maria Magdalena, kvinnlig lärjunge till Jesus och (enligt Johannesevangeliet 20) den första lärjunge som såg den uppståndne Kristus. Under medeltiden identifierades hon i västerlandet med synderskan i Lukasevangeliet 7:37–50; därav föreställningen att Maria från Magdala varit prostituerad.

Gjorde om testet igen och vad blev jag nu då tror ni?

´

Ännu värre än förut ju.

Maria, Jungfru Maria, Jesus mor, ofta omtalad i evangelierna. Enligt Matteus- och Lukasevangelierna var hon jungfru och födde Jesus utan någon mans medverkan. Eftersom Gud enligt kristen tro blev människa i Jesus kallas hon Guds moder. Inom den katolska och de ortodoxa kyrkorna spelar Maria en viktig roll som förebild och förebedjare, och man riktar böner till henne (jfr Ave Maria). Viktiga läror avser hennes syndfrihet och hennes upptagande till himlen. Hon firas på särskilda mariadagar, och vissa vallfartsorter är knutna till henne, särskilt där hon sägs ha visat sig (jfr Lourdes). Inom protestantismen har man i olika grad tonat ned Marias betydelse.


Nä, lägger mig och läser nu.

Kommentarer
Postat av: Linda

Din ultrakristna lilla kvinna ;)

2010-01-21 @ 23:52:45
URL: http://idinlillavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0