Efterrätt

Nu har mamma, pappa och Adam varit här och ätit mat. Det blev porterbiff och potatisgratäng. Till efterrätt blev det Polkagrisdröm.

Efterrätten gjorde lillebror som har byt ut sina lampor till lågenergilampor. Han skulle smälta vit choklad i mikron. Det gick ju så där. Han bokstavligen brände chokladen till svarta bita. Inte allt men mycket i botten. Så han fick gå och köpa ny i kiosken. Men det blev inte riktigt rätt det heller. Det blev vit choklad med krisp i.
Mamma, pappa och Adam tyckte att den blev jättegod ändå. För min del var det inte min favorit.
Jag lägger upp receptet i fall någon vill prova=)




2 dl polkagrisar
2 dl vispgrädde
100g vit choklad
4 digestivekex                     
2 msk smält smör
2½ dl kesella (10%)
1-2 msk färskpressad limejuice

1.
Stöt polkagrisarna grovt i en mortel. Ta undan lite till garnering. 

2. Vispa grädden. Smält chokladen i vattenbad eller i mikrovågsugn. 

3. Smula digestivekexen och blanda med det smälta smöret. 

4. Blanda den vispade grädden med kessela och den smälta chokladen. Rör ner polkakrosset. Smaka av med limejuice. 

5. Lägg digestiveblandningen i botten på 4 glas. Fördela gräddblandningen över. Ställ i kylen 4-6 timmar. Garnera med polkageisar och gärna citronmeliss. 


                       
Vi tog mina whiskeyglas som skålar. Gick så bra så=)                                                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0